Battery Charger Comparison

Discuss all kind of nice gadgets and two way radios here.
Post Reply
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

Hi

I would like more opinions regarding a comparison between the Benton BX2 charger and the Mean Well Charger as
illustrated below.
Attachments
Charger.JPG
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

And another one, which might be better for my needs at 10Amps instead of 24Amps.

Thesee chargers are 2 step and not 10step chargers like the Bentons but more Amps means less charge time
and that is what I want when camping, the 24A unit will be ideal for faster charge-up but is not suitable for batteries under
80ah rating so 7.5ah sealed lead acids might go boom with the 24A unit.

I need a versatile unit that can charge my dual battery system [102ah + 350ah batteries] and also a dual 7.5ah sealed lead battery lighting system, therefore the 10Amp unit is more versatile.

These units are better priced than the Benton as well, so what do the guru's have to say?
Attachments
Charger2.JPG
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Jammer ken nie die chager nie, maar meer Amps is mos beter, ?
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

OOOOMS wrote:Jammer ken nie die chager nie, maar meer Amps is mos beter, ?
Se ek ook maar die Benton BX2 gee net 7Amp en hy is duurder as die chargers.
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
User avatar
Family_Dog
Moderator
Moderator
Posts: 12696
Joined: Tue May 22, 2007 10:09 am
Town: Klerksdorp
Vehicle: Hilux DC SFA, Hilux 2.7 DC, Hilux 2.7 SC, Prado 95 VX
Real Name: Eric
Club VHF Licence: HC101
Location: Klerksdorp, NW
Contact:

Re: Battery Charger Comparison

Post by Family_Dog »

J, I don't know the specs on the MW, but their stuff is generally very good. But you cannot compare the two!!! They are as different as a two-wheel bicycle compared to a 4x4 Diesel Fortuner! The BX-2 is designed as a Maintenance Charger, i.e. you can leave it on forever to *keep* your battery fully charged at all times, it is not designed to operate as a fast charger such as the MW.

Size of the BX-2:

201mm x 91mm x 51mm (LxWxH).

More info here: Benton BX-2


PM me your email addie if you want a 2MB leaflet on BX-2 specs.


-F_D
Image

White Fang: 1999 2.7i DC Raider 4x4
Bull Dog: 1987 4Y-EFI 2.2 DC 4x4
Pra Dog: 1998 Prado VX 3.4
Hound Dog: 2000 2.7i SC 4x4


One Staffie, One Jack Russell, One Ring Neck Screecher, 17 Fish of questionable heritage


Image
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Family_Dog wrote:J, I don't know the specs on the MW, but their stuff is generally very good. But you cannot compare the two!!! They are as different as a two-wheel bicycle compared to a 4x4 Diesel Fortuner! The BX-2 is designed as a Maintenance Charger, i.e. you can leave it on forever to *keep* your battery fully charged at all times, it is not designed to operate as a fast charger such as the MW.

Size of the BX-2:

201mm x 91mm x 51mm (LxWxH).

More info here: Benton BX-2


PM me your email addie if you want a 2MB leaflet on BX-2 specs.


-F_D
Tend to agree with Eric here, alternatively look at the CTec 25000....maar sit voordat jy na die prys kry.....
User avatar
Royco
LR4WD, Lockers, Crawler Gears
LR4WD, Lockers, Crawler Gears
Posts: 1149
Joined: Sun Apr 12, 2009 7:50 pm
Town: Stellenbosch
Vehicle: '09 D4D 3.0 Raider 4x4 D/Cab
Real Name: Roy
Club VHF Licence: X88

Re: Battery Charger Comparison

Post by Royco »

I have a Power Master 10A. Been using it for many years :thumbup:
What I like about it (and the reason I bought it) is the variable input voltage: 90VAC to 260VAC, 50Hz to 60Hz
This means I can charge the batteries from my generator. :thumbup: :thumbup:

And check out Renzo's prices... :thumbup:
http://www.bushpower.co.za/products.asp?pid=150" onclick="window.open(this.href);return false;
Image Image Image Image
User avatar
Royco
LR4WD, Lockers, Crawler Gears
LR4WD, Lockers, Crawler Gears
Posts: 1149
Joined: Sun Apr 12, 2009 7:50 pm
Town: Stellenbosch
Vehicle: '09 D4D 3.0 Raider 4x4 D/Cab
Real Name: Roy
Club VHF Licence: X88

Re: Battery Charger Comparison

Post by Royco »

I see the company has changed hands:
BushPower is owned and managed by Jacque Fernihough. Overlanding has always been a passion of mine and with the family growing, there has been more emphasis placed on camping comfortably. This implies additional cooling capacity, better lighting, AC power for iPads and cellphones etc. For the past 10 years, I have been experimenting with the use of solar power to enhance energy production in remote destinations and thought, what better way to put this experience into practice than to assist and advise like-minded overland travellers and other interested parties.

In April 2012, I took BushPower over from Renzo Blasa, who has assisted me in setting up the company in such a way as to also be able to offer quality products, top class service and practical advice to customers.
Image Image Image Image
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

Family_Dog wrote:J, I don't know the specs on the MW, but their stuff is generally very good. But you cannot compare the two!!! They are as different as a two-wheel bicycle compared to a 4x4 Diesel Fortuner! The BX-2 is designed as a Maintenance Charger, i.e. you can leave it on forever to *keep* your battery fully charged at all times, it is not designed to operate as a fast charger such as the MW.

Size of the BX-2:

201mm x 91mm x 51mm (LxWxH).

More info here: Benton BX-2


PM me your email addie if you want a 2MB leaflet on BX-2 specs.


-F_D
Thanks Oom Eric
I think the BX2 might be to big in size for what I need, is the BX1 smaller and can you help met with the dimensions and price range please.
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Johannes van die See wrote:
Family_Dog wrote:J, I don't know the specs on the MW, but their stuff is generally very good. But you cannot compare the two!!! They are as different as a two-wheel bicycle compared to a 4x4 Diesel Fortuner! The BX-2 is designed as a Maintenance Charger, i.e. you can leave it on forever to *keep* your battery fully charged at all times, it is not designed to operate as a fast charger such as the MW.

Size of the BX-2:

201mm x 91mm x 51mm (LxWxH).

More info here: Benton BX-2


PM me your email addie if you want a 2MB leaflet on BX-2 specs.


-F_D
Thanks Oom Eric
I think the BX2 might be to big in size for what I need, is the BX1 smaller and can you help met with the dimensions and price range please.
Johannes, what do you want to use the charger for?
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

Amo box, 2 x 12V 9ah Lead Acid Batteries, small charger and 12W LED Work Light, all built in, mobile and secure.
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
User avatar
Family_Dog
Moderator
Moderator
Posts: 12696
Joined: Tue May 22, 2007 10:09 am
Town: Klerksdorp
Vehicle: Hilux DC SFA, Hilux 2.7 DC, Hilux 2.7 SC, Prado 95 VX
Real Name: Eric
Club VHF Licence: HC101
Location: Klerksdorp, NW
Contact:

Re: Battery Charger Comparison

Post by Family_Dog »

BX-1 will work fine, BX-2 is an overkill. PM on its way!


-F_D
Image

White Fang: 1999 2.7i DC Raider 4x4
Bull Dog: 1987 4Y-EFI 2.2 DC 4x4
Pra Dog: 1998 Prado VX 3.4
Hound Dog: 2000 2.7i SC 4x4


One Staffie, One Jack Russell, One Ring Neck Screecher, 17 Fish of questionable heritage


Image
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

Family_Dog wrote:BX-1 will work fine, BX-2 is an overkill. PM on its way!


-F_D
Sharp Shoot thanks oom Eric :thumbup:
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Get the BX02, unless you have additional plans for other applications. The BX02 you can also use for your vehicle and the odd ammo box setup.
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

OOOOMS wrote:Get the BX02, unless you have additional plans for other applications. The BX02 you can also use for your vehicle and the odd ammo box setup.
Die BX2 se odd size pas nie in die amo box saam die batterye en lig nie........ :naah:
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
User avatar
george
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 6565
Joined: Wed May 23, 2007 11:16 am
Town: Velddrif
Vehicle: Triton 3.5l V6
Real Name: George
Club VHF Licence: HC107
Location: Velddrif
Contact:

Re: Battery Charger Comparison

Post by george »

Johannes van die See wrote:
OOOOMS wrote:Get the BX02, unless you have additional plans for other applications. The BX02 you can also use for your vehicle and the odd ammo box setup.
Die BX2 se odd size pas nie in die amo box saam die batterye en lig nie........ :naah:
Kry 'n mens nie 12 volt charger nie?Dan kan jy hom van die bakkie laai.Of het jy 'n inverter
"The World is a book, and those who do not travel read only a page.-Saint Augustine"
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Johannes van die See wrote:
OOOOMS wrote:Get the BX02, unless you have additional plans for other applications. The BX02 you can also use for your vehicle and the odd ammo box setup.
Die BX2 se odd size pas nie in die amo box saam die batterye en lig nie........ :naah:
....wil jy die charger in die boks sit....... :o: In daai geval kry sommer 'n klein trickle charger vir R100 by die alarm plekke :wink2:
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

george wrote:Kry 'n mens nie 12 volt charger nie?Dan kan jy hom van die bakkie laai.Of het jy 'n inverter
Ek het n 1000W inverter in maar mens gebruik nie battery krag om n inverter te loop sodat jy batterye kan charge nie, dan is dit beter om net die kleiner batterye direk op te koppel met my dual battery system sodat dit van daaraf kan charge, en dit is my idee as ek op die pad is, maar vir plekke waar 220V krag beskukbaar is wil jy alles eerder daarvan af herlaai en dit is hoekom ek gedink het om n klein maar effektiewe charger permanent in die amo box saam die batterye in te bou, so dit sal nie regtig vir iets anders gebruik word nie, of dalk wel.......
OOOOMS wrote:
....wil jy die charger in die boks sit....... :o: In daai geval kry sommer 'n klein trickle charger vir R100 by die alarm plekke :wink2:[/quote]

So Mark, wat jy se maak eintlik meer sin, hoekom duurder betaal vir n goeie charger wat ek nie regtig gaan gebruik vir iets anders nie, tensy ek steeds die Benton BX1 in die amo box bou maar dit ook so maak dat ek die charger vir enige ander aplikasies ook kan gebruik.
Die klein trickle chargers waarvan jy praat charge maar teen 0.2A - 0.8A en het nie n boost finksie nie, minstens kan ek met die BX1 besluit of ek Mode:1 teen 0.8A wil gebruik of Mode:2 teen 3.8A om die battery vinnig te boost.
Dan het die BX1 ook die lekker Float en maintenance finksie sodat ek die amo box somer permanent op charge kan los by die huis gedurende die tye wat ek weg werk.
Ek is soms 2 tot 3 maande weg en kan nie my vrou belas met al my stront ook nog om dop te hou nie.

Maak dit sin dat die BX1 dalk die beste opsie is in my geval?
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Vir maintenance is die BX01 voldoende, maar nie prakties vir groot deep cycle batterye nie, tensy jy beplan om alby te koop? Die BX01 is goed, ja maar as jy oornag wil chage bv, by 'n kamp plek sal die BX02 die regte ding wees.

As Benton 'n grooter charger gehad het het soos die Ctec 25000, sou ek beslis een gekoop het :!: :!: :!:
User avatar
Johannes van die See
Monster Truck
Monster Truck
Posts: 2194
Joined: Mon Sep 01, 2014 10:04 pm

Re: Battery Charger Comparison

Post by Johannes van die See »

OOOOMS wrote:Vir maintenance is die BX01 voldoende, maar nie prakties vir groot deep cycle batterye nie, tensy jy beplan om alby te koop? Die BX01 is goed, ja maar as jy oornag wil chage bv, by 'n kamp plek sal die BX02 die regte ding wees.

As Benton 'n grooter charger gehad het het soos die Ctec 25000, sou ek beslis een gekoop het :!: :!: :!:
Mark

Die plan is om vir my n BX2 te koop vir die bakkie se DB System en die BX wat klein genoeg is in die AmoBox te bou, boonop volgens die 9ah batterye se specs mag hy eintlik nie bo 2A gecharge word nie so wat help dit ek gebruik n groter charger daarvoor, die BX2 op Mode:2 sal die Lead Acids laat opswel of ontplof....... :alvarin:
http://www.goblacksam.com
Image Link Broken
Langebaan Lagoon & Deep Sea Fishing Charters
OOOOMS
Top Web Wheeler
Top Web Wheeler
Posts: 19468
Joined: Tue Jul 16, 2013 7:09 am

Re: Battery Charger Comparison

Post by OOOOMS »

Johannes van die See wrote:
OOOOMS wrote:Vir maintenance is die BX01 voldoende, maar nie prakties vir groot deep cycle batterye nie, tensy jy beplan om alby te koop? Die BX01 is goed, ja maar as jy oornag wil chage bv, by 'n kamp plek sal die BX02 die regte ding wees.

As Benton 'n grooter charger gehad het het soos die Ctec 25000, sou ek beslis een gekoop het :!: :!: :!:
Mark

Die plan is om vir my n BX2 te koop vir die bakkie se DB System en die BX wat klein genoeg is in die AmoBox te bou, boonop volgens die 9ah batterye se specs mag hy eintlik nie bo 2A gecharge word nie so wat help dit ek gebruik n groter charger daarvoor, die BX2 op Mode:2 sal die Lead Acids laat opswel of ontplof....... :alvarin:
Vir die laaste 3 jaar gebruik ek my Ctek of B&D charger op die 7A batterye in een van my ammo bokse, en hulle werk nog fine.

In die huis gebruik ek x1 7A battery met 'n trickle charger 1A as ek reg onthou, vir die laaste jaar en alby lyk of dit goed werk, maar die BX01 is seker meer flexable en beter kwaliteid!
Post Reply

Return to “Electronic Gadgets and Radios”